Gemeenschappelijke regeling
- Verbonden partij Metropool Regio Eindhoven
Naam
Metropool Regio Eindhoven
Vorm
Gemeenschappelijke regeling
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-, Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre
Openbaar belang
Samenwerkingsverband tussen 21 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant. Het takenpakket is vastgelegd in artikel 4 van de Gemeenschappelijke Regeling Metropool Regio Eindhoven.
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek heeft één zetel in het Algemeen Bestuur. Het bestuur van de Metropoolregio Eindhoven bestaat uit het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur en de voorzitter.
Website
Eigen Vermogen
14.325
1-1-2022
Eigen Vermogen
12.954 (prognose)
31-12-2022
Vreemd Vermogen
14.427 waarvan voorzieningen 6.661
1-1-2022
Vreemd Vermogen
13.618 (waarvan voorzieningen 6.091) (prognose)
31-12-2022
Resultaat 2021
nog niet bekend
Bijdrage Laarbeek
342 (voor boekjaar 2023)
Risico's
- Op 29 juni 2022 heeft het Hof Den Haag het arbitrale eindvonnis inzake de minderlevering brandbaar restafval 2015-januari 2017 nietig verklaard. De uitspraak hield tevens in dat Attero de door de Metropoolregio Eindhoven vooruitbetaalde naheffing moest terugbetalen. Dit is inmiddels gebeurd. Attero is tegen de uitspraak van het Hof in cassatie gegaan, wanneer deze procedure start is nog niet bekend. De looptijd van de procedure wordt ingeschat op 1,5 jaar. Hierdoor blijft de voorziening die wij hiervoor hebben opgenomen nog gehandhaafd, zie de toelichting bij de voorzieningen.
- De schaalsprong zorgt tevens voor grote risico's. Zowel in de opgave van onze gemeente en de regio als de werkzaamheden, doelstellingen en formatie voor de MRE. Mogelijk is hier ook extra formatie en gemeentelijke bijdrage benodigd voor deze opgave.
Ontwikkeling
De regionale schaalsprong is een enorme ontwikkeling voor de komende jaren, dit zorgt voor uitdagingen voor MRE (werkzaamheden, doelstellingen en formatie) als voor de regio gemeente. Dit wordt ook vertaald in het nieuwe samenwerkingsakkoord 2023 en heeft gevolgen voor onze brede economie, huisvesting, mobiliteit, en energietransitie.
De opgave rondom stikstof, klimaat, natuur en de transformatie van de landbouw zijn ook belangrijke ontwikkelingen, waar aandacht voor is vanuit de MRE en grote impact heeft op onze regio.
Ook wordt er ingezet in de doorontwikkeling in de wijze waarop we in de regio met elkaar samenwerken (o.a. op de bovenstaande thema's).Een andere ontwikkeling is de ontwikkelrichtingen voor landgoed Gulbergen. De uitwerking van diverse scenario's voor het gebied gaat in 2023 plaatsvinden.
Tot slot wordt ook de positionering / verzelfstandiging (governance) van het Regionaal Historisch Centrum Eindhoven onderzocht. Het onderzoek plus uitwerking en besluitvorming zal zeker nog tot en met 2023 duren. - Verbonden partij Senzer
Naam
Senzer
Vorm
Gemeenschappelijke regeling
Partners
Asten, Deurne, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Helmond en Someren
Openbaar belang
Het vertrekpunt is dat iedereen mee doet naar vermogen. Dat meedoen is niet vrijblijvend, centraal staat dat dit moet gebeuren vanuit eigen kracht en verantwoordelijkheid van mensen. In de uitvoering is gekozen voor een integrale (sociaal domein brede) aanpak. Niet iedereen heeft voldoende eigen kracht en vermogens om mee te doen. Voor die mensen wordt binnen de mogelijkheden gezocht naar zoveel als mogelijk participeren in de maatschappij.
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek heeft twee zetels in het Algemeen Bestuur en één zetel in het Dagelijks Bestuur.
Website
Eigen Vermogen
11.796
1-1-2022
Eigen Vermogen
23.366
31-12-2022
Vreemd Vermogen
15.340
1-1-2022
Vreemd Vermogen
15.178
31-12-2022
Resultaat 2021
0
Bijdrage Laarbeek
7.008
Risico's
Bijstellingen in de financiering (m.n. de BUIG) vanuit het Rijk, die lopende het begrotingsjaar worden doorgevoerd.
Economische- en arbeidsmarktontwikkelingen.
Lagere toegevoegde waarde: wegvallen opdrachten en/of druk op tariefstelling.
Verhuurbaarheid eigen locaties.
Risico van de efficiencymaatregelen.
Loon- en prijsontwikkeling die afwijkt van de CPB-ramingen.
Opname van de opgebouwde verlofrechten in één jaar.
Toekomstbestendige organisatie.
Bedrijfscontinuïteit (fysieke en cybersecurity risico's)Ontwikkeling
Per 1 januari 2023 is er een nieuwe Gemeenschappelijke Regeling van kracht.
In diverse werkgroepen (o.a. financieel en dienstverlening) wordt nadere invulling gegeven aan de nieuwe GR. Hierbij gaat het bijvoorbeeld over een andere wijze van bekostiging en een overzicht van reguliere en aanvullende dienstverlening van Senzer.
Daarnaast wordt een tweetal businesscases uitgewerkt (huisvesting en digitalisering) - Verbonden partij GGD Brabant Zuidoost
Naam
GGD Brabant Zuidoost
Vorm
Gemeenschappelijke regeling
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre.
Openbaar belang
De GGD heeft tot doel een bijdrage te leveren aan de publieke gezondheidszorg (PG) en de ambulancezorg (AZ).
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek heeft één zetel in het algemeen bestuur en één zetel in het dagelijks bestuur.
Website
Eigen Vermogen
4.710
1-1-2022
Eigen Vermogen
4.405
31-12-2022
Vreemd Vermogen
29.000 (waarvan voorzieningen 1.218)
1-1-2022
Vreemd Vermogen
14.428 (waarvan voorzieningen 990)
31-12-2022
Resultaat 2021
geschat resultaat 2022 € 0
Bijdrage Laarbeek
812,8
Risico's
GGD heeft actief risicomanagement ontwikkeld, waarbij elk trimester aandacht wordt geschonken aan de ontwikkeling in de risico’s. De belangrijkste risico’s die genoemd worden in de programmabegroting 2022 zijn:
- Toenemende arbeidsmarktkrapte bij specifieke functies
- Wijzigingen in wet- en regelgeving kunnen leiden tot kostenstijgingen.
- Beveiligingsproblemen door bijvoorbeeld cybercrime.
- Stijging salariskosten boven index vanwege aanzienlijke verhoging APB Premie per 2021.
- Afname van taken, verlies van de vergunning voor ambulancevervoer en daaraan verbonden vergoeding.
- De coronapandemie heeft duidelijk gemaakt van voor impact dit heeft op de reguliere taken van de GGD. Veelal zal het Rijk de kosten daarvan echter vergoeden, zoals ze nu ook voor de Coronakosten heeft toegezegd; de daarvoor toegekende vergoedingsregeling vanuit VWS geeft op dit moment vertrouwen dat alle extra kosten vergoed worden. Er bestaat echter wel het risico op meer werk en kosten op de langere termijn als gevolg van een verslechterde algemene gezondheidssituatie van de burgers in onze regio.
Ontwikkeling
- Uitvoering van de bestuursopdracht om de organisatie structureel financieel gezond en wendbaar te maken.
- Optimaal inzetten van Jeugdgezondheidszorg als collectieve basisvoorziening in de jeugdzorgketen en in het sociale domein: de harmonisatie van de tarieven 0-4 jaar zijn nog niet opgenomen in deze begroting. Hiervoor volgt een begrotingswijziging.
- Implementatie van het Lean gedachtegoed (continu verbeteren) binnen de GGD.
- Verbonden partij Blink
Naam
Blink
Vorm
Gemeenschappelijke regeling
Partners
Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Nuenen c.a. en Someren, Son en Breugel en Pre-Zero
Openbaar belang
Het in regionaal verband op professionele wijze zorg dragen voor gemeentelijke uitvoeringstaken op het vlak van de inzameling, sortering, vermarkting en (eind)verwerking van (grondstoffen in) grof en fijn huishoudelijke afvalstoffen, de gladheidsbestrijding en de reiniging van de openbare ruimte van de deelnemende gemeenten.
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek heeft één zetel in het Algemeen Bestuur.
Website
Eigen Vermogen
€ 0
1-1-2022
Eigen Vermogen
€ 0
31-12-2022
Vreemd Vermogen
€ 5.016
1-1-2022
Vreemd Vermogen
nog niet bekend
31-12-2022
Resultaat 2021
€ 0 (jaarrekening 2021 én -begroting 2023)
Bijdrage Laarbeek
€ 1,753
Risico's
De inrichting van Blink maakt dat alle dienstverlening via doorbelasting op de deelnemende gemeenten wordt afgewikkeld.
- Benodigde organisatieontwikkeling (strategisch traject Blink)
- Verbrandingsbelasting en verwerkingstarieven 2023 nog niet bekend
- Het schommelen van opbrengsttarieven
- Aanlevering van hoeveelheid tonnages in de huis-aan-huisinzameling en milieustraten
- Inzetbaarheid van personeel (krapte op de arbeidsmarkt)
- Veroudering materieelpark Blink.Ontwikkeling
In de raad van december wordt een begrotingswijziging 2023 aangeboden.
Diverse ontwikkelingen zijn de komende jaren merkbaar van invloed:
- Toenemende omvang dienstverlening Blink
- Verdere professionalisering van de bedrijfsvoering
- Toename kosten voor lonen (marktconform maken van inschaling van uitvoerend personeel om de continuïteit van dienstverlening te borgen
- Inkoop en inhuur inflatie
- Verhoging olie- en brandstofprijzen
- Verduurzamen inzamelvoertuigen. - Verbonden partij Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost
Naam
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost
Vorm
Gemeenschappelijke regeling
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Nuenen c.a. , Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre.
Openbaar belang
De Veiligheidsregio voert namens de 21 deelnemende gemeenten taken uit op het terrein van brandweerzorg, gemeenschappelijke meldkamer, geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen, ambulancezorg, rampenbestrijding en crisisbeheersing.
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek heeft één zetel in het Algemeen Bestuur. Het Algemeen Bestuur van VRBZO bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten.
Website
Eigen Vermogen
2.145
1-1-2022
Eigen Vermogen
2.145 (begroting 2023)
31-12-2022
Vreemd Vermogen
41.763
1-1-2022
Vreemd Vermogen
37.577 (begroting 2023)
31-12-2022
Resultaat 2021
nog niet bekend
Bijdrage Laarbeek
1.277 (bijdrage 2023)
Risico's
De veiligheidsregio wil de opgelopen achterstand onder meer inhalen door extra personeel in te huren. In de huidige arbeidsmarkt is het kunnen krijgen van gekwalificeerd personeel ook een uitdaging geworden; vraag is in hoeverre de beoogde inhaalslag bereikt kan gaan worden de komende jaren.
Ontwikkeling
Zowel de coronacrisis als de vluchtelingencrisis hebben een enorme impact gehad op de interne organisatie van de veiligheidsregio. Beiden crises vergen veel inzet en daarmee capaciteit die elders was voorzien. Mede hierdoor is de doorontwikkeling van de organisatie op een aantal punten is stilgevallen. De veiligheidsregio is voornemens om deze achterstand versneld in te halen, met het oog op alle risico’s in de wereld. De regiogemeenten hebben inmiddels ingestemd met een verhoging van de gemeentelijke bijdrage voor de komende jaren.
- Verbonden partij Gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten
Naam
Gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten
Vorm
Gemeenschappelijke regeling
Partners
Asten, Deurne, Gemert-Bakel en Someren
Openbaar belang
Uitvoering van gemeentelijke taken op het terrein van Wmo, Jeugd en BMS ten behoeve van de deelnemende gemeenten.
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek levert twee bestuursleden voor het Algemeen Bestuur en één bestuurslid voor het Dagelijks Bestuur.
Website
-
Eigen Vermogen
717
1-1-2022
Eigen Vermogen
nog niet bekend
31-12-2022
Vreemd Vermogen
0
1-1-2022
Vreemd Vermogen
nog niet bekend
31-12-2022
Resultaat 2021
nog niet bekend
Bijdrage Laarbeek
De bijdrage van Laarbeek bestaat in 2023 uit de volgende delen:
WMO € 839.264
Jeugd € 1.623.969
Bijzondere Bijstand: € 138.477
Minimabeleid € 49.386
Schulddienstverlening € 88.896
Schuldhulpverlening € 88.698
Totaal uitvoeringskosten € 2.828.834Risico's
De inrichting van GR Peelgemeenten maakt dat alle dienstverlening via doorbelasting op de deelnemende gemeenten wordt afgewikkeld.
In de begroting 2023 is een paragraaf “Weerstandsvermogen en risicobeheersing” (pag. 21) opgenomen. De risico’s van de GR Peelgemeenten beperkt, omdat het een uitvoeringsorganisatie betreft.
De voornaamste risico’s die zijn in de risico-inventarisatie opgenomen:- Ziekteverzuim
- Beveiliging van data/privacy
- Kwetsbaarheid organisatie op gebied van bedrijfsvoeringstaken.
- Juridische risico’s (overschrijden termijn als gevolg van onvoldoende capaciteit).
Ontwikkeling
De volgende ontwikkelingen zijn benoemd in de Begroting 2023:
- In 2021 is de Koersagenda 2021-2024 Samenwerken door Samen Werken vastgesteld. In 2023 werken de deelnemende gemeenten en de GR Peelgemeenten gezamenlijk aan de uitwerking van onder andere de volgende opgaven; 1) Normaliseren, 2) Bevlogen samenwerking, 3) Zakelijke samenwerking, 4) Datagedreven werken 5) Excellent werkgeverschap
- in 2023 wordt een nieuwe kostprijssystematiek ingevoerd met daarbij een opslag van 3% voor innovatie;
- er vindt een formatie-uitbreiding kwaliteitsmedewerkers plaats voor de periode 2023 tot en met 2025;
- de functie toezichthouder wordt toegevoegd aan de GR Peelgemeenten. Zo werken we aan het meer controleerbaar maken van de zorgkosten. - Verbonden partij Samenwerking Gemert-Bakel - Laarbeek
Naam
Samenwerking Gemert-Bakel - Laarbeek
Vorm
Gemeenschappelijke regeling
Partners
Gemeente Gemert-Bakel en Laarbeek
Openbaar belang
Samenwerking tussen twee buurgemeenten op verschillende terreinen gebaseerd op onderling vertrouwen. De volgende taken worden uitgevoerd door intergemeentelijke teams:
• ICT
• Personeel en Organisatie
• Juridische zaken
• FinanciënBestuurlijke betrokkenheid
Periodiek intergemeentelijk overleg. Gedurende het begrotingsjaar zal de bestuurlijke betrokkenheid niet wijzigen.
Website
-
Eigen Vermogen
Niet van toepassing
1-1-2022
Eigen Vermogen
Niet van toepassing
31-12-2022
Vreemd Vermogen
Niet van toepassing
1-1-2022
Vreemd Vermogen
Niet van toepassing
31-12-2022
Resultaat 2021
Niet van toepassing
Bijdrage Laarbeek
De bijdrage voor Laarbeek in 2023 is het saldo van de onderlinge verrekening van de intergemeentelijke teams.
Risico's
De samenwerking is (mede) opgezet om risico's en kwetsbaarheden te verminderen. Insteek is dat de kwaliteit verbeterd en onderlinge vervanging gemakkelijker kan worden georganiseerd.
Ontwikkeling
Er wordt op diverse vlakken samengewerkt met buurgemeente Gemert-Bakel. Door wijzigingen van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen zal in 2023 ook de gemeenschappelijke regeling tussen Gemert-Bakel en Laarbeek herzien worden. Nieuwe en geactualiseerde samenwerkingsafspraken zullen daar in opgenomen worden. De uitkomsten van het eerder uitgevoerde onderzoek naar de samenwerking zal hierin vertaald worden.
- Verbonden partij Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
Naam
Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant (ODZOB)
Vorm
Gemeenschappelijke regeling
Partners
De Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant is een regionale uitvoeringsdienst voor de gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-de-Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Waalre en de provincie Noord-Brabant
Openbaar belang
De Omgevingsdienst is ingesteld om ten behoeve van de deelnemers taken uit te voeren op het gebied van het omgevingsrecht en daarmee als uitvoeringsdienst van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage te leveren aan het realiseren en borgen van de door de verantwoordelijke overheden in de regio Zuidoost-Brabant aangegeven kwaliteit van de fysieke leefomgeving (zie artikel 2 lid 3 van de Gemeenschappelijke Regeling Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant 2015).
Bestuurlijke betrokkenheid
Het bestuur van de Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant bestaat uit het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur en de voorzitter. Laarbeek heeft één zetel in zowel het Algemeen Bestuur als het Dagelijks Bestuur.
Website
Eigen Vermogen
3.266
1-1-2022
Eigen Vermogen
31-12-2022
Vreemd Vermogen
5.150
1-1-2022
Vreemd Vermogen
31-12-2022
Resultaat 2021
Bijdrage Laarbeek
1.096
Risico's
Risico-inventarisatie:
In de begroting van de ODZOB zijn een aantal risicofactoren verwerkt die ook zijn doorvertaald naar potentiële financiële gevolgen. De meest in het oog springende risicofactoren zijn:
* Mogelijke uitstel Omgevingswet: € 300.0000 (strategisch risico)
* Uitval van systemen en hacking (ransom ware): € 412.500 (informatierisico)
* Kosten ontwikkeling ICT voorziening: € 300.000 (financieel risico)
* Mismatch personeel versus werk (jobcarving, blijft iedereen 'fit to the job' e.d.): € 480.000 (veiligheids,- personeels,- arbeidsrisico's)
* Niet voldoende beschikken over voldoende en gekwalificeerd personeel: € 360.000 (veiligheids,- personeels,- arbeidsrisico's)Weerstandsvermogen - Algemene reserves:
De ODZOB beschikt normaal gesproken over een financiële buffer. Hierdoor kan de ODZOB risico’s opvangen zonder dat dit leidt tot een extra financiële bijdrage van de deelnemers.
De algemene reserve bedraagt ultimo 2021 ruim € 1,9 mln. en daalt per ultimo 2022 naar € 1,0 mln. Daarmee is de omvang van de algemene reserve niet meer in overeenstemming met de regionale richtlijn, en zeker onvoldoende groot om gekwantificeerde risico’s af te kunnen dekken. Het ligt in de lijn der verwachtingen dat deze buffer nog meer zal afnemen en wellicht op termijn zal moeten worden aangevuld. Dit kan leiden tot een financiële inspanningsverplichting voor de deelnemers.Meerjaren begroting ODZOB:
Geadviseerd wordt om de begrootte inkomsten m.b.t. vergunningverlening nader te beschouwen.Ontwikkeling
De ODZOB voert werkzaamheden uit op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving. Daarnaast worden er specialistische (advies)taken uitgevoerd. De ODZOB werkt zowel samen met de deelnemers aan de gemeenschappelijke regeling als met andere organisaties op het gebied van de fysieke leefomgeving.
Verwacht wordt dat onderstaande thema’s in 2023 een grote impact hebben op de uitvoering van bovenstaande werkzaamheden:
- Omgevingswet
- Regionale operationele kaders
- Toekomstbestendige veehouderij
- Governance - Verbonden partij Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB)
Naam
Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB)
Vorm
Gemeenschappelijke regeling
Partners
Waterschap Aa en Maas, gemeente Asten, Bernheze, Boekel, Deurne, Gemert-Bakel, Landerd, Oss, Uden, Sint Anthonis en Someren
Openbaar belang
Binnen het werkveld heffingen & WOZ meerwaarde creëren in termen van kwaliteitsverbetering, verbetering van de dienstverlening aan inwoners, vermindering van kwetsbaarheden en besparing op uitvoeringskosten.
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek heeft één zetel in het Algemeen Bestuur.
Website
Eigen Vermogen
1.243
1-1-2022
Eigen Vermogen
1.243
31-12-2022
Vreemd Vermogen
15.316 (waaronder nog af te dragen belastingontvangsten van 14.301)
1-1-2022
Vreemd Vermogen
15.316 (waaronder nog af te dragen belastingontvangsten van 14.301)
31-12-2022
Resultaat 2021
Rekening 2021: € 938.000, begroting 2023: € 0
Bijdrage Laarbeek
€ 417.292 (2023)
Risico's
Als specifieke risico's zijn opgenomen in de Ontwerpbegroting 2023:
- Forse toename van WOZ-bezwaren waardoor de personele inzet en de proceskosten toenemen
Ontwikkeling
In de Begroting 2023 zijn onderstaande ontwikkelingen opgenomen:
- Aan de hand van de uitwerking van de vastgestelde businesscase (doorkijk 2021 – 2025) vormgeven van een nog meer geautomatiseerde organisatie. Hiervoor is een strategisch HRM beleid gemaakt. Ook worden nieuwe functies beschreven en uitgewerkt in een nieuw functiehuis
- Waardering woningen op gebruiksoppervlakte
- Verdere digitalisering van informatievoorziening; aanbieden van digitale producten en beschikbaar stellen van documenten via “MijnOverheid”
- Verbonden partij Samenwerkingsovereenkomst Bereikbaarheidsagenda Zuidoost-Brabant 2017-2030
Naam
Samenwerkingsovereenkomst Bereikbaarheidsagenda Zuidoost-Brabant 2017-2030
Vorm
Gemeenschappelijke regeling
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel. Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Nuenen, Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Waalre
Openbaar belang
Het doel van de samenwerking is het komen tot overeenstemming over het realiseren van projecten om de bereikbaarheid en leefbaarheid van de regio Zuidoost-Brabant, voor zover het grondgebied van partijen bevattend, te verbeteren.
Bestuurlijke betrokkenheid
Periodiek bestuurlijk overleg door middel van: Portefeuillehoudersoverleg Mobiliteit en Innovatie, Stuurgroep Bereikbaarheidsagenda, Bestuurlijk Subregionaal Overleg.
Website
n.v.t.
Eigen Vermogen
Er is geen sprake van eigen vermogen. Alle gebruikte budgetten worden afgerekend met de deelnemers waardoor er geen rekeningresultaten ontstaan.
1-1-2022
Eigen Vermogen
31-12-2022
Vreemd Vermogen
Er is geen sprake van eigen vermogen. Alle gebruikte budgetten worden afgerekend met de deelnemers waardoor er geen rekeningresultaten ontstaan.
1-1-2022
Vreemd Vermogen
31-12-2022
Resultaat 2021
Bijdrage Laarbeek
Risico's
Het samenwerkingsverband geeft geen inzage in de prominente risico’s.
Ontwikkeling
De samenwerkingsovereenkomst is op 12 december 2018 ondertekend op basis van het raadsbesluit d.d. 11 oktober 2018.
Het opwaarderen van de bushalte bij de rotonde Bavaria zal in 2023 worden uitgevoerd als de ODZOB de omgevingsvergunning heeft verleend.
Vennootschappen en coöperaties
- Verbonden partij BNG Bank N.V.
Naam
BNG Bank N.V.
Vorm
Deelneming door aandelenbezit
Partners
Openbaar belang
BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Bestuurlijke betrokkenheid
De gemeente is aandeelhouder en heeft stemrecht tijdens aandeelhoudersvergadering.
Website
Eigen Vermogen
5.062
1-1-2022
Eigen Vermogen
5.062 (laatst bekende bron: Jaarverslag 2021)
31-12-2022
Vreemd Vermogen
143.995
1-1-2022
Vreemd Vermogen
143.995 (laatst bekende bron: Jaarverslag 2021)
31-12-2022
Resultaat 2021
Het resultaat over het 1e halfjaar 2022 bedraagt een nettowinst € 206 miljoen. Door de volatiliteit op de financiële markten acht BNG Bank het niet verantwoord een uitspraak te doen over de verwachte nettowinst 2022. (bron: 1e halfjaarcijfers 2021)
Bijdrage Laarbeek
Laarbeek ontvangt dividend vanwege het aandelenbezit (aantal aandelen 20.709 á € 2,50). Vanwege door de ECB afgekondigde dividendrestricties is een deel van het dividend 2019 en het gehele dividend 2020 nog niet uitgekeerd. Eind juli 2021 heeft de ECB aangekondigd de dividendrestricties te laten vervallen vanaf 1 oktober 2021. BNG Bank heeft het gereserveerde dividend over beide boekjaren ter grootte van EUR 148 miljoen uitgekeerd.
·Dividend 2019 € 26.300
·Dividend 2020 € 37.483
Het dividend 2021 is inmiddels uitbetaald en bedraagt: 20.709 aandelen x € 2,28= € 47.217Risico's
In het jaarverslag 2021 beschrijft de BNG een aantal Risico's:
- Kredietrisico
- Marktrisico
- Liquiditeits- en herfinancieringsrisico
- Operationeel risico
- Security-risico
- Compliance-risico
- ESG-risico
Ontwikkeling
Niet van toepassing.
- Verbonden partij Brabant Water N.V.
Naam
Brabant Water N.V.
Vorm
Deelneming door aandelenbezit
Partners
Openbaar belang
De missie van Brabant Water is het winnen, zuiveren, transporteren en leveren van drinkwater van hoge kwaliteit en het leveren van water op maat en water gerelateerde producten en diensten in de gebonden en vrije markt.
Bestuurlijke betrokkenheid
Stemrecht tijdens aandeelhoudersvergadering. Gedurende het begrotingsjaar zal de bestuurlijke betrokkenheid niet wijzigen.
Website
Eigen Vermogen
674 per 31-12-2020 (laatst bekende bron: Jaarverslag 2020)
1-1-2022
Eigen Vermogen
685 per 31-12-2021 (laatst bekende bron: Jaarverslag 2021)
31-12-2022
Vreemd Vermogen
523 per 31-12-2020 (laatst bekende bron: Jaarverslag 2020)
1-1-2022
Vreemd Vermogen
534 per 31-12-2021 (laatst bekende bron: Jaarverslag 2021)
31-12-2022
Resultaat 2021
Resultaat 2021: € 10,5 miljoen positief
Bijdrage Laarbeek
In 2022 wordt naar verwachting geen dividend ontvangen.
In 2021 wordt naar verwachting geen dividend ontvangen.Risico's
In de paragraaf risicomanagement van het jaarverslag 2020 benoemt Brabant Water enkele strategische risico’s:
- Bescherming van kwaliteit en kwantiteit van de bronnen
- Bedreigingen van de kwaliteit van het drinkwater
- Leveringszekerheid
- Digitalisering
- Duurzame inzet van personeel
- Brabant Water NV geeft tevens aan, dat het door het opgebouwde weerstandsvermogen in staat is om belangrijke financiële tegenvallers op te vangen zonder grote effecten op de continuïteit van de drinkwatervoorziening of de tarieven.
Ontwikkeling
Niet van toepassing.
- Verbonden partij Grondexploitatiemaatschappij De Hoge Regt B.V.
Naam
Grondexploitatiemaatschappij De Hoge Regt B.V.
Vorm
Deelneming door aandelenbezit
Partners
-
Openbaar belang
De grondexploitatiemaatschappij is een samenwerkingsverband tussen BPD Vastgoed en de gemeente Laarbeek met als doel het ontwikkelen van een bouwterrein voor de bouw van 230 woningen.
Bestuurlijke betrokkenheid
Stemrecht tijdens aandeelhoudersvergadering.
Directie van de onderneming bestaat uit één medewerker van Laarbeek en één medewerker van RaboVastgoed.Website
-
Eigen Vermogen
5,8
1-1-2022
Eigen Vermogen
31-12-2022
Vreemd Vermogen
3895
1-1-2022
Vreemd Vermogen
31-12-2022
Resultaat 2021
nihil
Bijdrage Laarbeek
Partner
Risico's
De risico's zijn vergelijkbaar met andere grondexploitaties. Het ontwikkelen van een bouwterrein met een private partner die mede-eigenaar is, vergroot de expertise en verdeeld de risico's.
Ontwikkeling
Alle bouwkavels in het westelijke gedeelte zijn verkocht en het gebied wordt gefaseerd woonrijp gemaakt.
BIj het oostelijke gedeelte van het plangebied is er sprake van een vertraging. Het inrichtingsplan voor het oostelijke gedeelte is inmiddels in concept klaar. Ook wordt er gewerkt aan het treffen van mitigerende maatregelen voor een steenuil. De ontheffingsvergunning voor de sloop van de loods is aangevraagd en wordt in najaar 2022 behandeld door de ODBN.
De grondexploitatie wordt in het najaar 2022 geactualiseerd op basis van de laatste ontwikkelingen.
Stichtingen en verenigingen
- Verbonden partij Stichting Bizob
Naam
Stichting Bizob
Vorm
Participatie in publiekrechtelijk rechtspersoon
Partners
Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Boxmeer, Cranendonck, Deurne, Eersel, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel- De Mierden, Sint Anthonis, Someren, Son en Breugel, Uden, Valkenswaard, Veldhoven, Vught, Waalre, Brainport Development, Dienst Dommelvallei, Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Kempengemeenten, Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking A2 gemeenten, GGD Brabant Zuidoost, KempenPlus, MijnGemeenteDichtbij, Omgevingsdienst Zuidoost Brabant, Omgevingsdienst Brabant Noord, Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost, Werkorganisatie Cuijk Grave Mill en Sint Hubert.
Openbaar belang
Het ondersteunen van de deelnemende gemeenten bij het uitvoeren van diverse inkoopacties.
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek heeft één zetel in het bestuur en één afvaardiging in de Vergadering van Aangeslotenen.
Website
Eigen Vermogen
1.405
1-1-2022
Eigen Vermogen
31-12-2022
Vreemd Vermogen
1.140
1-1-2022
Vreemd Vermogen
31-12-2022
Resultaat 2021
Bijdrage Laarbeek
144
Risico's
Ontwikkeling
Voor de uitvoering van de taken Wmo, Jeugd en Bijzondere bijstand, Minimabeleid en Schuldhulpverlening (BMS) is Laarbeek aangesloten bij de Gemeenschappelijke regeling (GR) Peelgemeenten. De GR Peelgemeenten was niet aangesloten bij Bizob, maar maakte wel veelvuldig gebruik van de diensten van Bizob. Tot 2022 werden de inkooptrajecten van Peel-gemeenten opgenomen in de lokale inkoopplannen en werden de inkoopkosten doorbelast aan de deelnemende gemeenten.
In de loop van 2022 is de GR Peelgemeenten zelfstandig aangesloten bij Bizob en hebben de deelnemende gemeenten de bijbehorende inkoopbudgetten overgeheveld naar de GR Peel-gemeenten. Voor Laarbeek betrof dit voor 2022 een budget van € 67.307. - Verbonden partij Stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost
Naam
Stichting Beheer en Exploitatie Veiligheidshuis Brabant Zuidoost
Vorm
Participatie in publiekrechtelijk rechtspersoon
Partners
De 21 regiogemeenten werken in het Veiligheidshuis samen met politie, maatschappelijke en justitiële organisaties.
Openbaar belang
Het faciliteren van personeel en organisatie van het Veiligheidshuis Brabant Zuidoost (artikel 2-a van de Statuten)
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek heeft één zetel in het Algemeen Bestuur.
Website
Eigen Vermogen
Nog niet beschikbaar
1-1-2022
Eigen Vermogen
Nog niet beschikbaar
31-12-2022
Vreemd Vermogen
Nog niet beschikbaar
1-1-2022
Vreemd Vermogen
Nog niet beschikbaar
31-12-2022
Resultaat 2021
Bijdrage Laarbeek
8
Risico's
Geen significant risico.
Ontwikkeling
Het zorg en veiligheids huis (ZVHH) is ingericht om procesregie te voeren op complexe casuïstiek en als organisatie het netwerk te faciliteren om samenwerking te bevorderen.
Gemeente Laarbeek is samen met het ZVHH aan het inventariseren op welke wijze de lokale procesregisseur gebruik kan maken van het netwerk van het ZVHH.In 2023 is het doel van het ZVHH een kennis- en onderzoekscentrum in te richten.
- Verbonden partij Coöperatieve vereniging Dimpact
Naam
Coöperatieve vereniging Dimpact
Vorm
Participatie in publiekrechtelijk rechtspersoon
Partners
Assen, Bodegraven-Reeuwijk, Borger-Odoorn, Borne, Brielle, Coevorden, Deventer, Duiven, Emmen, Enschede, Gemert-Bakel, Groningen, Haarlemmermeer, Hellevoetsluis, Horst aan de Maas, Kampen, Landerd, Landsmeer, Leidschendam-Voorburg, Nissewaard, Noordoostpolder, Oldambt, Oldenzaal, Oost Gelre, Olst-Wijhe, Raalte, Roermond, Rotterdam, Twenterand, Velsen, Venray, Vught, Waterland, Westervoort, Westvoorne, Zevenaar, Zwolle, Zaanstad
Openbaar belang
In de coöperatieve vereniging Dimpact werken gemeenten samen om de publieke (digitale) dienstverlening naar de inwoners te verbeteren. Dimpact voert regie namens haar leden. Uitgangspunt daarbij is ontwikkeling van, voor en door lidgemeenten.
Bestuurlijke betrokkenheid
De gemeenten hebben allen een gelijke stem in de samenwerking.
Website
https://www.dimpact.nl/
Eigen Vermogen
€ 2.335
1-1-2022
Eigen Vermogen
31-12-2022
Vreemd Vermogen
€ 3.218
1-1-2022
Vreemd Vermogen
31-12-2022
Resultaat 2021
- € 16
Bijdrage Laarbeek
Risico's
Beperkt tot de jaarbijdrage door uitgesloten aansprakelijkheid.
Ontwikkeling
Dimpact heeft een bedrijfsplan 2023 opgesteld. De strategische richting 2021-2025 is doorvertaald naar het implementatieplan “Doorpakken nu!”.
De eerste stappen richting de strategische koers zijn gezet. Dimpact vernieuwt en innoveert zoveel als mogelijk vanuit het gedachtegoed van Common Ground. Het doel is een nieuwe, flexibele en meer gezamenlijke informatiehuishouding te realiseren voor hun leden. Hiermee ze in op de behoefte aan moderne en kwalitatief hoogwaardige dienstverlening aan inwoners en bedrijven. De ontwikkelopgave van de organisatie krijgt steeds meer vorm en er is een stabiele basis gecreëerd met de komst van een nieuwe directeur-bestuurder.
Ondanks de grote opgave is het financieel resultaat boven verwachting. Dimpact heeft het jaar 2021 afgesloten met een negatief resultaat van € 16.316, waar een negatief resultaat van € 263.709 begroot was. - Verbonden partij Coöperatieve vereniging Boer Bier Water
Naam
Coöperatieve vereniging Boer Bier Water
Vorm
Participatie in publiekrechtelijk rechtspersoon
Partners
ZLTO en Bavaria
Openbaar belang
Via Coöperatie Boer Bier Water kunnen de gemeente Laarbeek, ZLTO en Bavaria hun gemeenschappelijke belangen bundelen en is het mogelijk om de gezamenlijke doelen beter en doelgerichter te realiseren.
Bestuurlijke betrokkenheid
Laarbeek is vertegenwoordigd in de Raad van Toezicht.
Website
Eigen Vermogen
Ingeschat op: -/- € 5.800
1-1-2022
Eigen Vermogen
nog niet bekend
31-12-2022
Vreemd Vermogen
Ingeschat op: € 60.000
1-1-2022
Vreemd Vermogen
nog niet bekend
31-12-2022
Resultaat 2021
NNB
Bijdrage Laarbeek
€ 5.000
Risico's
Beperkt tot de jaarbijdrage door uitgesloten aansprakelijkheid.
Ontwikkeling
n.v.t.
- Verbonden partij Stichting Innovatiehuis De Peel
Naam
Stichting Innovatiehuis De Peel
Vorm
Participatie in publiekrechtelijk rechtspersoon
Partners
Gemeente Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Helmond, Someren, VNO-NCW Brabant Zeeland en Waterschap Aa en Maas
Openbaar belang
Het leveren van een proactieve, herkenbare en onderscheidende bijdrage aan innovatie en economische ontwikkeling van de Peelregio binnen Brainport.
Bestuurlijke betrokkenheid
Vanuit alle gemeenten die deelnemen in het Innovatiehuis neemt één bestuurder plaats in een stuurgroep. Vanuit het georganiseerd bedrijfsleven nemen hierin twee bestuurders zitting en vanuit het Waterschap één.
Website
-
Eigen Vermogen
nog niet bekend (stichting in 2022 opgericht)
1-1-2022
Eigen Vermogen
nog niet bekend (stichting in 2022 opgericht)
31-12-2022
Vreemd Vermogen
nog niet bekend (stichting in 2022 opgericht)
1-1-2022
Vreemd Vermogen
nog niet bekend (stichting in 2022 opgericht)
31-12-2022
Resultaat 2021
nog niet bekend (stichting in 2022 opgericht)
Bijdrage Laarbeek
De bijdrage van Laarbeek bedraagt € 130.000 per jaar.
Risico's
Risico blijft beperkt tot de ingelegde middelen.
Ontwikkeling
Per 1 januari 2023 verandert de structuur van het Innovatiehuis De Peel en komt het iets meer op afstand te staan.
Voorheen was de bijdrage gesplitst in drie onderdelen:- een structurele bijdrage van € 30.000 per jaar
- een halve fte aan ingehuurde capaciteit
- € 50.000 bijdrage aan projecten.
In de nieuwe structuur wordt dat vervangen door een totaalbedrag van € 130.000 per jaar en kan het Innovatiehuis zelf capaciteit inhuren en sturen op de diverse projecten.