| | | Begroting | Meerjarenbegroting |
---|
bedragen x € 1.000 | | | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|
Nieuw beleid | | | -826 | -924 | -880 | -858 |
---|
Aanpassing Ontmoetingscentrum B&D | -45 | -45 | -45 | -45 |
| | Lasten | -45 | -45 | -45 | -45 |
---|
Het proces voor het uitwerken van scenario’s voor aanpassing van het ontmoetingscentrum is gestart. Voorgesteld wordt om de geraamde uitgaven en de bijbehorende dekking die hiervoor al eerder beschikbaar zijn gesteld in de meerjarenbegroting, ook te koppelen aan deze ontwikkeling.
Bij een keuze voor een scenario met bijbehorende financiële uitwerking zal deze financiële ruimte worden ingebracht in het totale financiële plaatje en aan de raad worden voorgelegd met een concreet kredietvoorstel.
Daarnaast is voor externe ondersteuning in dit project een eenmalig budget noodzakelijk van € 30.000.
De budgetbijstellingen leiden tot mutaties in de programma's 5 en 6.
Begroting 2023 GR Peelgemeenten | -180 | -180 | -180 | -158 |
| | Lasten | -180 | -180 | -180 | -158 |
---|
De vastgestelde begroting 2023 van de GR Peelgemeenten bevat naast indexering een aantal posten welke leiden tot budgettaire meerkosten tot een bedrag van totaal € 153.000. Een aantal posten hiervan is het gevolg van een structurele doorwerking vanuit de 1e begrotingswijziging 2022 Peelgemeenten.
Verder worden de meerkosten in 2026 structureel verlaagd met € 22.000 omdat besloten is dat de formatie 'kwaliteitsmedewerker' tijdelijk is t/m 2025.
De budgetbijstellingen leiden tot mutaties in de programma's 5 en 6.
Beleid voor- en vroegschoolse educatie | -60 | -33 | -33 | -33 |
| | Lasten | -60 | -33 | -33 | -33 |
---|
Het doel van voor- en vroegschoolse educatie (VVE) is om mogelijke (taal)achterstanden bij peuters zo veel mogelijk te verkleinen. Het heeft een preventieve werking op jeugdhulp en het draagt bij aan het vergroten van de kansen op een zo zelfstandig mogelijk bestaan. In 2022 actualiseren we het beleid voor regulier peuterwerk en VVE. Een aantal uitgangspunten zijn dat in iedere kern is een VVE-voorziening beschikbaar blijft, dat ouders een inkomensafhankelijke ouderbijdrage betalen en dat aanbieders een hoger plusbedrag ontvangen voor kwaliteit. Bekostiging vindt plaats op basis van het daadwerkelijke aantal peuters. Een onafhankelijk bureau onderzocht of de in 2023 te realiseren bezuiniging van € 75.000 naar een beschikbaar budget van € 244.393 haalbaar is. Om invulling te geven aan de uitgangspunten, bij het huidige aantal peuters, is een bedrag van € 287.086 nodig. Definitieve besluitvorming over het beleid voor VVE en de bijbehorende subsidie kan pas plaatsvinden na de vaststelling van deze begroting. Daarom zal 2023 een overgangsjaar worden waarin VVE-aanbieders tijd krijgen om wijzigingen door te voeren en wordt de huidige bekostigingsmethodiek nog aangehouden. Dit vraagt om behoud van het huidige budget van € 314.226 in 2023. Vanaf 2024 wordt gevraagd € 287.086 structureel te begroten.
Budget voor in stand houden voorliggende en algemene voorzieningen | -40 | -40 | -40 | -40 |
| | Lasten | -40 | -40 | -40 | -40 |
---|
Vanaf 2020 is gestart met een aantal pilots (Duofiets, Logeerhuis, Zonnetij). Daarnaast zijn er een aantal voorzieningen uitgewerkt die als voorliggende voorziening fungeren, bijvoorbeeld t.b.v. inclusie of ter voorkoming van eenzaamheid (dementievriendelijk Laarbeek). In het Bestuursakkoord is aangegeven dat we in gaan zetten op inclusie en voorkoming van eenzaamheid. Daarnaast is de bestuurlijke ambitie om het belang van algemeen toegankelijke voorzieningen te onderschrijven. Deze pilots/voorzieningen dragen daar op een constructieve manier aan bij. Deze voorzieningen dragen daarnaast bij aan lagere zorgkosten en/of zorgen voor het langer zelfredzaam en zelfstandig blijven van onze inwoners. Deze voorzieningen zijn echter nog niet structureel in de begroting opgenomen.
Centrale toegang sociaal domein | -60 | 0 | 0 | 0 |
| | Lasten | -60 | 0 | 0 | 0 |
---|
In de gemeente Laarbeek willen we een centrale toegang naar het sociaal domein voor de inwoners organiseren. Een centrale plek waar inwoners naar toe kunnen met zorgvragen. De centrale toegang zal tevens gebruikt gaan worden om expertise naar de voorkant te verplaatsen. Het doel is om de zorgvraag van inwoners efficiënter te behandelen. Om dit te realiseren willen we van verschillende disciplines binnen het sociaal domein gezamenlijk een toegangsteam gaan vormen. In 2023 willen we deze centrale toegang ontwikkelen, waarvoor incidenteel budget noodzakelijk is voor ontwikkeling, organisatie en systeem. In kadernota 2024 zal een structureel voorstel worden voorgelegd.
Doorontwikkeling Huiskamers Laarbeek | 0 | -44 | 0 | 0 |
| | Lasten | 0 | -44 | 0 | 0 |
---|
Ten behoeve van het werven van activiteiten en het vullen van de programmering wordt een externe aanjager ingehuurd. Hiervoor is een incidenteel budget nodig van € 44.000 per jaar.
Harmonisatie minimaregelingen | -150 | -300 | -300 | -300 |
| | Lasten | -150 | -300 | -300 | -300 |
---|
In regionaal verband (GR Peelgemeenten) is in 2022 gestart met een inventarisatie om een aantal minimaregelingen te harmoniseren. Dit kan leiden tot een begunstigend beleid in Laarbeek. Dit brengt extra kosten met zich mee. Momenteel is moeilijk in te schatten om welk bedrag het gaat.
Impuls geven aan vroegsignalering | -50 | -50 | -50 | -50 |
| | Lasten | -50 | -50 | -50 | -50 |
---|
Hiervoor zijn in het bestuursakkoord 'Samen aan Zet' verschillende acties opgenomen, bijvoorbeeld gericht op vroegsignalering. De ambitie is om vroegsignalering breder uit te rollen. Er kan hierbij gedacht worden aan ander type organisaties of werkgevers.
Inwonerparticipatie Beleidsplan Sociaal Domein | -30 | -30 | -30 | -30 |
| | Lasten | -30 | -30 | -30 | -30 |
---|
In 2023 zal het nieuwe beleidsplan Sociaal Domein 2023-2026 worden vastgesteld. Om bij de totstandkoming van het nieuwe beleidsplan invulling te kunnen geven aan inwonerparticipatie is een werkbudget nodig. Om uitvoering te kunnen geven aan de acties genoemd in dit plan is het noodzakelijk om een uitvoeringsbudget beschikbaar te hebben. We willen inwoners vooraf betrekken als we nieuwe zaken op gaan starten. Ook willen we graag dat inwoners zelf aangeven waar prioriteiten moeten liggen. Met het opstellen van het nieuwe beleidsplan creëren we hier expliciet ruimte voor. Inwonerparticipatie wordt een standaard onderdeel van onze werkwijze gedurende de looptijd van het beleidsplan. Hierbij besteden we daarnaast ook specifieke aandacht aan jeugdparticipatie (Bestuursakkoord, stimuleren jeugdparticipatie).
Pilot inzake onderhoud 4-tal sportparken | -40 | 0 | 0 | 0 |
| | Lasten | -40 | 0 | 0 | 0 |
---|
Als gevolg van de vele onkruiden in de sportvelden, gaan we een pilot starten met de bemesting. We gaan 2 soorten organische bemesting gebruiken om het gras meer kans te geven om de onkruiden te onderdrukken. Ook gaan we de trainingsvelden 2x per jaar doorzaaien om een betere grasmat te krijgen. In 2023 dient als gevolg hiervan het onderhoudsbudget van elk van de 4 sportparken (tw 't Heereind, De Heibunders, 't Luijtelaar en De Hut) incidenteel verhoogd te worden met een bedrag van € 10.000.
Plan van aanpak toekomstbestendige aanpak statushouders, vluchtelingen, arbeidsmigranten, crisismigranten en oudkomers | -97 | -97 | -97 | -97 |
| | Lasten | -97 | -97 | -97 | -97 |
---|
Ook in Laarbeek is de maatschappelijke opgave rondom vluchtelingen, statushouders en arbeidsmigranten groot. De vluchtelingenstroom is groot en er is een tekort aan opvangplekken, daarbij is de taakstelling voor versnelde opvang van statushouders per 2022 met 50% vergroot. Gemeente Laarbeek heeft de opgave om huisvesting te organiseren. Het gaat hierbij zowel om vluchtelingen uit Oekraïne, asielzoekers (vluchtelingen in procedure) en statushouders. In 2023 ontwikkelen we een lange termijnvisie op deze maatschappelijke opgave.
Met de stijgende aantallen statushouders, vluchtelingen, arbeidsmigranten, crisismigranten en oudkomers (mensen met een migratie-achtergrond, een verblijfsvergunning voor onbepaalde tijd hebben, al jaren in Nederland wonen, maar niet geïntegreerd zijn) moet er een toekomstbestendige aanpak komen wat zich hierop richt en ambitie uitspreekt en waarin het integrale verband wordt gelegd tussen het veiligheids, sociaal en ruimtelijk domein. Dit vraagt structureel ambtelijk regie op de verschillende domeinen die hiermee gemoeid zijn. Hiervoor is extra formatie noodzakelijk.
Subsidie LEVgroep | -22 | -22 | -22 | -22 |
| | Lasten | -22 | -22 | -22 | -22 |
---|
Uitbreiding van de operationele capaciteit t.b.v. vroegsignalering is noodzakelijk om de grotere doelgroep inwoners op te pakken.
Gedeeltelijke dekking kan plaatsvinden uit de stelpost n.a.v. middelen voor 'robuuste rechtsbescherming'.
Uitvoeringsprogramma Verduurzaming gemeentelijk vastgoed 2023-2030 | 0 | -21 | -21 | -21 |
| | Lasten | 0 | -21 | -21 | -21 |
---|
Deze route van verduurzaming van onze gebouwen stelt ons in staat om de EU-doelstelling van 55% CO2-reductie te behalen op basis van de opgestelde Routekaart (met investeringsbedragen prijspeil 2021). De jaarlasten van de bijbehorende investeringen lopen op tot € 187.000 in 2028 en betreffen een geraamde totaalinvestering van € 4,4 miljoen.
De budgetbijstellingen leiden tot mutaties in de programma's 5 en 6.
Uniformering kindtarief 0-18 jaar Jeugdgezondheidszorg GGD | -12 | -12 | -12 | -12 |
| | Lasten | -12 | -12 | -12 | -12 |
---|
Momenteel worden bij de GGD richting de deelnemende gemeenten 2 verschillende kindtarieven gehanteerd. De opdracht is om in 2023 te komen tot één uniform tarief Jeugdgezondheidszorg in de leeftijd van 0-18 jaar.
Het definitieve tarief is nog niet bekend, maar op basis van het rekenmodel wordt rekening gehouden met een financieel nadeel tussen € 4.000 en € 12.000 voor gemeente Laarbeek.
Voorliggende GGZ-voorzieningen in stand houden | -10 | -10 | -10 | -10 |
| | Lasten | -10 | -10 | -10 | -10 |
---|
Sinds de decentralisatie van begeleiding en beschermd wonen naar gemeenten was gemeente Helmond verantwoordelijk voor het uitvoeren van een aantal preventieve taken op dit gebied. Met ingang van 2023 verdwijnt deze functie, waardoor lokale gemeenten zelf verantwoordelijk worden voor de uitvoering van deze taken. Het voortzetten van deze activiteiten zorgt voor meer preventie (en tevens veiligheid van onze inwoners) en uitstel van zwaardere zorg.
Werkplan jeugd | -30 | -40 | -40 | -40 |
| | Lasten | -30 | -40 | -40 | -40 |
---|
In 2022 worden nog verschillende acties uit het uitvoeringsplan jeugd 2021-2022 geïmplementeerd, welke tot structurele lasten zullen leiden. Zo wordt, als onderdeel van Kansrijke Start, het preventieve programma Nu Niet Zwanger (NNZ) geïmplementeerd. Het programma biedt hulpverleners hulpmiddelen om met hun (kwetsbare) cliënt in gesprek te gaan over zijn/haar kinderwens, zodat die bewust kan kiezen om nu wel of niet zwanger te (kunnen) worden. Voorgesteld wordt om voor het uitvoeringsplan jeugd voor 2023 € 30.000 beschikbaar te stellen en vanaf 2024 structureel € 40.000. Het bedrag voor 2023 is lager, omdat dan gedeeltelijke bekostiging plaatsvindt vanuit de decentralisatie-uitkering Gezond in de Stad, die we tot en met 2023 ontvangen.
Bestaand beleid | | | 384 | 384 | 384 | 384 |
---|
Actualisering prognose zorgkosten 2023 Sociaal Domein | 485 | 485 | 485 | 485 |
| | Lasten | 485 | 485 | 485 | 485 |
---|
In september 2022 is door het college van B&W via de Q2-rapportage een geactualiseerde prognose zorgkosten 2022-2023 Sociaal Domein ontvangen van de GR Peelgemeenten.
In deze begroting vindt bijstelling plaats naar de geactualiseerde prognose 2023 voor de zorgkosten Sociaal Domein (Wmo, Jeugd en Bijzondere bijstand, Minimabeleid & Schuldhulpverlening).
De bijstelling 2023 resulteert per saldo in een voordeel van structureel € 485.000. Het voorstel is om dit saldo geheel vrij te laten vallen ten gunste van het meerjarenperspectief begroting 2023.
Formatie-uitbreiding schuldhulpverlening fase 1 (voor wettelijke taken) | -81 | -81 | -81 | -81 |
| | Lasten | -81 | -81 | -81 | -81 |
---|
In 2022 is gestart met een pilot formatie-uitbreiding schuldhulpverlening fase 1. Uit een tussentijdse evaluatie is gebleken dat structurele formatie-uitbreiding schuldhulpverlening fase 1 noodzakelijk is omdat hierdoor gevolg gegeven kan worden aan de aanbevelingen uit het onderzoek van de Rekenkamercommissie (de keten schuldhulpverlening wordt geoptimaliseerd en wordt in kwalitatieve en kwantitatieve zin geborgd voor de toekomst).
Verhoging budget Kwijtschelding gemeentelijke belastingen | -20 | -20 | -20 | -20 |
| | Lasten | -20 | -20 | -20 | -20 |
---|
De afgelopen jaren zien we een toename van de uitgaven voor kwijtschelding van gemeentelijke belastingen. De uitgaven zijn jaarlijks hoger dan begroot. Voorgesteld wordt om hiervoor structureel € 20.000 extra op te nemen.
Gemeentefonds | | | -522 | -477 | 28 | 41 |
---|
Verwerking meicirculaire 2022 gemeentefonds | -467 | -534 | -472 | -459 |
| | Lasten | -467 | -534 | -472 | -459 |
---|
De verwerking van de meicirculaire 2022 gemeentefonds laat over de jaren 2023 t/m 2026, ná diverse opgenomen bijstellingen, over alle jaren een budgettair voordeel zien.
Daarbij is rekening is gehouden met bijstellingen op de volgende onderdelen:
- BOA's
Er wordt met ingang van 2022 extra structurele middelen ter grootte van € 33.000 beschikbaar gesteld voor extra capaciteit BOA's.
- Indexeringen
Om de huidige budgetten van lonen en prijzen in de begroting 2023 te kunnen indexeren worden hiervoor middelen afgezonderd om deze extra lasten te kunnen afdekken.
- Inburgering
Voor de bekostiging van de leerbaarheidstoets Inburgering worden m.i.v. 2023 extra structurele middelen beschikbaar gesteld ter grootte van € 5.000.
- Systeemleren
Voor de versterking van de dienstverlening gemeenten worden voor systeemleren m.i.v. 2023 extra structurele middelen beschikbaar gesteld ter grootte van € 6.000.
- Wsw-middelen
Hiervoor is over alle jaren heen een hoger budget beschikbaar gekomen waardoor meer middelen zullen moeten worden afgedragen aan Senzer.
De diverse budgetbijstellingen leiden tot mutaties in de programma's 1, 2, 5 en 6.
Verwerking septembercirculaire 2022 Gemeentefonds | -55 | 57 | 500 | 500 |
| | Lasten | -55 | 57 | 500 | 500 |
---|
De verwerking van de septembercirculaire 2022 gemeentefonds laat over de jaren 2023 t/m 2026, ná diverse opgenomen bijstellingen, over alle jaren een budgettair nadeel zien.
Daarbij is rekening gehouden met bijstellingen op de volgende onderdelen:
- € 55.000 in 2023 en € 43.000 in 2024 als budget voor asiel Inburgering
- € 17.000 in 2023 t/m 2026 als budget voor Wet kwaliteitsborging bouw (Wkb)
- Oplopende te realiseren taakstelling van € 100.000 in 2024 naar € 500.000 in 2025 en verder als besparing lasten Jeugdzorg (afgeleide van de Hervormingsagenda)
De diverse budgetbijstellingen leiden tot mutaties in de programma's 3, 5 en 6.