Rekening | Begroting | Meerjarenbegroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
bedragen x 1.000 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
Lasten | -8.588 | -9.100 | -10.840 | -10.352 | -10.542 | -10.584 |
Overhead | -7.706 | -8.435 | -9.297 | -8.957 | -9.063 | -9.075 |
Overige baten en lasten | -810 | -549 | -1.510 | -1.360 | -1.436 | -1.459 |
OZB woningen | -4 | -4 | -4 | -4 | -4 | -4 |
Treasury | -68 | -113 | -30 | -32 | -40 | -46 |
Baten | 39.861 | 45.048 | 45.072 | 45.533 | 45.603 | 43.172 |
Algemene uitkeringen en overige uitkeringen Gemeentefonds | 33.086 | 38.356 | 38.302 | 38.792 | 38.700 | 36.153 |
Belastingen overig | 28 | 27 | 27 | 27 | 27 | 27 |
Overhead | 596 | 660 | 562 | 562 | 562 | 562 |
Overige baten en lasten | 351 | 255 | 140 | 50 | 50 | |
OZB niet-woningen | 2.022 | 2.031 | 2.177 | 2.217 | 2.256 | 2.298 |
OZB woningen | 3.615 | 3.597 | 3.808 | 3.880 | 3.953 | 4.027 |
Treasury | 163 | 122 | 55 | 55 | 55 | 55 |
Saldo van baten en lasten | 31.273 | 35.948 | 34.232 | 35.181 | 35.062 | 32.588 |
Stortingen in reserves | -2.497 | -1.383 | -140 | |||
Onttrekkingen aan reserves | 1.058 | 3.110 | 242 | 192 | 191 | 190 |
Resultaat | 29.834 | 33.690 | 34.334 | 35.373 | 35.253 | 32.778 |
Onderstaande tabel geeft de ontwikkeling van de begrotingssaldi weer.
Begroting | Meerjarenbegroting | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
bedragen x € 1.000 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | ||
Primitieve begroting 2022-2025 | 30.940 | 30.811 | 30.920 | 30.884 | ||
1e Tussenrapportage 2022 | 105 | 101 | 102 | 108 | ||
2e Tussenrapportage 2022 | -43 | -19 | -19 | -19 | ||
Startpositie Meerjarenbegroting 2023-2026 | 31.002 | 30.893 | 31.003 | 30.973 | ||
Nieuw beleid | -733 | -594 | -673 | -662 | ||
Bestaand beleid | -1.159 | -982 | -982 | -982 | ||
Gemeentefonds | 4.452 | 5.248 | 5.113 | 2.582 | ||
Dekkingsplan | 393 | 417 | 438 | 551 | ||
Loon- & prijsontwikkeling | 253 | 271 | 302 | 283 | ||
Kapitaallasten | -60 | -57 | -67 | -83 | ||
Overige mutaties | 186 | 176 | 118 | 116 | ||
Saldo Meerjarenbegroting 2023-2026 | 34.334 | 35.373 | 35.253 | 32.778 |
Toelichting financiële mutaties
Onderstaande tabel laat de mutaties uit de Programmabegroting 2023 zien.
Begroting | Meerjarenbegroting | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
bedragen x € 1.000 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | ||
Nieuw beleid | -733 | -594 | -673 | -662 | ||
Aanpassing Ontmoetingscentrum B&D | 15 | 45 | 45 | 45 | ||
Lasten | 15 | 45 | 45 | 45 |
Het proces voor het uitwerken van scenario’s voor aanpassing van het ontmoetingscentrum is gestart. Voorgesteld wordt om de geraamde uitgaven en de bijbehorende dekking die hiervoor al eerder beschikbaar zijn gesteld in de meerjarenbegroting, ook te koppelen aan deze ontwikkeling.
Bij een keuze voor een scenario met bijbehorende financiële uitwerking zal deze financiële ruimte worden ingebracht in het totale financiële plaatje en aan de raad worden voorgelegd met een concreet kredietvoorstel.
Daarnaast is voor externe ondersteuning in dit project een eenmalig budget noodzakelijk van € 30.000.
De budgetbijstellingen leiden tot mutaties in de programma's 5 en 6.
Anticiperen op gevolgen hoge inflatie | -256 | -274 | -305 | -285 | ||
Lasten | -256 | -274 | -305 | -285 |
De inflatie stijgt momenteel tot grote hoogte. Dit heeft waarschijnlijk tot gevolg dat de regulier als basis toegepaste prijsindexering voor het jaar 2023 van 1,6% voor diverse budgetten tot een tekort zal leiden. Om hier proactief op te anticiperen wordt voorgesteld om hiervoor een stelpost op te nemen ter grootte van € 350.000.
Deze stelpost kan deels worden gedekt door een vanuit de meicirculaire 2022 niet geheel benutte eerder geraamde stelpost voor indexering.
Begroting 2023 GR Peelgemeenten | 27 | 27 | 27 | 27 | ||
Lasten | 27 | 27 | 27 | 27 |
De vastgestelde begroting 2023 van de GR Peelgemeenten bevat naast indexering een aantal posten welke leiden tot budgettaire meerkosten tot een bedrag van totaal € 153.000. Een aantal posten hiervan is het gevolg van een structurele doorwerking vanuit de 1e begrotingswijziging 2022 Peelgemeenten.
Verder worden de meerkosten in 2026 structureel verlaagd met € 22.000 omdat besloten is dat de formatie 'kwaliteitsmedewerker' tijdelijk is t/m 2025.
De budgetbijstellingen leiden tot mutaties in de programma's 5 en 6.
Externe ondersteuning voor onderzoek rioolheffing op basis van waterverbruik | -10 | 0 | 0 | 0 | ||
Lasten | -10 | 0 | 0 | 0 |
Voordat hier verdere besluitvorming en uitwerking aan kan worden gegeven, wordt door middel van een eenmalig budget van € 10.000 voor externe ondersteuning inzicht gegeven in de consequenties en vereiste van invoering.
Externe ondersteuning voor uitwerking scenario's milieustraat en dekkingsmogelijkheden | -15 | 0 | 0 | 0 | ||
Lasten | -15 | 0 | 0 | 0 |
Voordat hier verdere besluitvorming en uitwerking aan kan worden gegeven, wordt door middel van een eenmalig budget van € 15.000 voor externe ondersteuning inzicht gegeven in de consequenties en vereiste van invoering.
Externe ondersteuning voor versnelde invoering verblijfsbelasting | -25 | 0 | 0 | 0 | ||
Lasten | -25 | 0 | 0 | 0 |
Voordat hier verdere besluitvorming en uitwerking aan kan worden gegeven, wordt door middel van een eenmalig budget van € 25.000 voor externe ondersteuning inzicht gegeven in de consequenties en vereiste van invoering.
Externe ondersteuning voor woonvisie, woningmarktonderzoek en vereveningsfonds | -50 | 0 | 0 | 0 | ||
Lasten | -50 | 0 | 0 | 0 |
Voordat hier verdere besluitvorming en uitwerking aan kan worden gegeven, wordt door middel van een eenmalig budget van € 50.000 voor externe ondersteuning inzicht gegeven in de consequenties en vereiste van invoering.
Naast de bevolkingsprognose van de provincie, vindt nu een schaalsprong plaats rond Brainport. Ook landelijk is de opdracht gegeven om meer woningen te realiseren. De prognose is niet langer actueel.
Formatie accommodatiebeleid/gebouwenbeheer/capaciteit verduurzaming vastgoed | -101 | -101 | -101 | -101 | ||
Lasten | -101 | -101 | -101 | -101 |
Er is een onderzoek uitgevoerd naar de borging van het totale aandachtsgebied accommodaties in de organisaties. De resultaten van het onderzoek komen er op neer dat er 1 fte nodig is voor accommodatiebeleid en 1 fte voor uitvoering van alle accommodatieprojecten. Hierin is ook besloten de benodigde structurele capaciteit voor het uitvoeringsprogramma verduurzaming gemeentelijk vastgoed. Het is de vraag of dit op termijn helemaal realistisch is, maar we starten hier nu wel mee. Hierbij is gerekend met € 89.000 voor 1 fte schaal 9 en € 97.000 voor 1 fte schaal 10.
Gedeeltelijke dekking hiervoor ad € 85.000 kan worden gevonden door de inzet van de bestaande formatie voor disciplinaire vraagstukken uit begroting 2022.
Formatie Groene BOA | -43 | -43 | -43 | -43 | ||
Lasten | -43 | -43 | -43 | -43 |
De Tweede Kamer heeft structureel extra gelden vrijgemaakt om de handhaving in de gemeenten te versterken (inzet BOA's). Voor Laarbeek is via de meicirculaire 2022 gemeentefonds een budget van reeds € 33.000 structureel beschikbaar. Door dit budget nu met structureel € 10.000 aan te vullen kan een groene BOA in dienst genomen worden. In het bestuursakkoord is ook aangegeven dat wordt gezocht naar extra toezicht in het buitengebied door herschikking of aanstelling van een groene BOA.
De budgetbijstellingen leiden tot mutaties in de programma's 2 en 6.
Omgevingswet software | -10 | -10 | -10 | -10 | ||
Lasten | -10 | -10 | -10 | -10 |
Op 1 januari 2023 treedt naar verwachting de Omgevingswet in werking. De gemeente dient te beschikken over zgn. plan- en regelsoftware voor het publiceren van omgevingswetbesluiten en het maken van toepasbare regels. Voor deze pakketten samen worden structurele lasten geraamd van € 10.000 per jaar. Incidentele kosten à € 15.000 komen ten laste van het werkbudget Omgevingswet (reeds budget voor).
Er is reeds een bedrag geraamd van € 50.000 incidenteel en € 20.000 structureel voor de Omgevingswet in het I&A-plan welke budgetten bestemd zijn voor VTH-software.
Ontwikkelingen I&A: automatisering | -55 | -55 | -55 | -55 | ||
Lasten | -55 | -55 | -55 | -55 |
Het betreft hier de formatieve vertaling van de nieuwe rollen automatisering op basis van de herijking ICT voor versterking van de helpdesk en werkplekbeheer. Het is onderdeel van de intergemeentelijke samenwerking met de gemeente Gemert-Bakel. Hier wordt gezamenlijk invulling aan gegeven.
Ontwikkelingen I&A: hosting & informatisering | -150 | -100 | -100 | -100 | ||
Lasten | -150 | -100 | -100 | -100 |
Vertalen rapport Toekomstgerichte doorontwikkeling ICT met specifieke acties op: versterken kwaliteit en kwantiteit van servicedesk en werkplekbeheer (intern), netwerk- en systeembeheer hosten om kwaliteit te versterken en kwetsbaarheid te verminderen, rollen en verantwoordelijkheden informatiemanagement en functioneel beheer herijken. Om hier in 2023 vorm aan te kunnen geven is budget nodig voor het verlengen van de inhuur, eventuele meerkosten hosting en invulling interne rollen op het gebied van informatisering en automatisering. Vandaar de hogere kosten in 2023.
Uitvoeringsbudget tbv inhuur expertise accommodatiebeleid | -65 | -65 | -65 | -65 | ||
Lasten | -65 | -65 | -65 | -65 |
Een structureel uitvoeringbudget is nodig om bij alle projecten op het gebied van accommodatiebeleid specifieke expertise in te huren.
Uitvoeringsprogramma Verduurzaming gemeentelijk vastgoed 2023-2030 | 15 | -18 | -66 | -74 | ||
Lasten | 15 | -18 | -66 | -74 |
Deze route van verduurzaming van onze gebouwen stelt ons in staat om de EU-doelstelling van 55% CO2-reductie te behalen op basis van de opgestelde Routekaart (met investeringsbedragen prijspeil 2021). De jaarlasten van de bijbehorende investeringen lopen op tot € 187.000 in 2028 en betreffen een geraamde totaalinvestering van € 4,4 miljoen.
De budgetbijstellingen leiden tot mutaties in de programma's 5 en 6.
Vorming voorziening/reserve groenbeheer in combinatie met opstellen onderhoudsplan groen | -10 | 0 | 0 | 0 | ||
Lasten | -10 | 0 | 0 | 0 |
Instellen voorziening groenbeheer of reserve groenbeheer (afweging koppelen aan uitwerking scenario's). Voorgesteld wordt om uit de reserve 'kwaliteitsverbetering buitengebied' een bedrag van € 100.000 te oormerken om in te zetten voor een in te stellen nieuwe voorziening voor het groenbeheer.
Daarbij is tevens een eenmalig budget noodzakelijk van € 10.000 voor externe ondersteuning om de verdere uitwerking in beeld te brengen.
De budgetbijstellingen leiden tot mutaties in de programma's 3 en 6.
Bestaand beleid | -1.159 | -982 | -982 | -982 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Bijstelling formatie beleid Sociaal Domein (wettelijke taken) | -125 | -125 | -125 | -125 | ||
Lasten | -125 | -125 | -125 | -125 |
Om te voldoen aan onze wettelijke taken en ingezet beleid is het noodzakelijk om de formatie op te plussen met 1,3fte om onze basis op orde te krijgen.
Budget t.b.v. tijdelijke formatie PO/CISO | -84 | 0 | 0 | 0 | ||
Lasten | -84 | 0 | 0 | 0 |
De personele kosten 2023 voor PO/CISO bestaat uit uitbreiding van 0,72fte formatie om uitvoering te kunnen geven aan de wettelijke normering + doorrekening meerkosten inhuurconstructie. In de Kadernota 2024 zal een structureel voorstel worden gedaan voor 2024 en verder.
Budget uitwerking normenkader IBT inzake Informatie- en archiefbeheer | -120 | 0 | 0 | 0 | ||
Lasten | -120 | 0 | 0 | 0 |
Er is tijdelijke capaciteit nodig ter uitwerking van het normenkader IBT in de vorm van een opdracht aan een extern bedrijf / bureau. Tevens kunnen zij aan de slag met de informatiebeheerplannen en de migratie Esuite.
Budget voor Informatie- en archiefbeheer | -10 | -10 | -10 | -10 | ||
Lasten | -10 | -10 | -10 | -10 |
In het verleden zijn geen structurele middelen beschikbaar gesteld voor archief- en informatiebeheer, afgezien van de bijdrage aan het RHCe. De middelen zullen o.a. worden besteed aan ondersteunende werkzaamheden op gebied van e-depot, archiefbewerking en kleinschalige digitaliseringsprojecten. Voorgesteld wordt om hiervoor € 10.000 structureel op te nemen.
Expanderen automatiseringsbudget (onderhoudsbudgetten) | -20 | -20 | -20 | -20 | ||
Lasten | -20 | -20 | -20 | -20 |
De organisatie groeit en de vraagstukken worden complexer. Dit geeft zijn weerslag in de ICT - technische mogelijkheden. De huidige budgetten zijn star en acteren niet mee op de bewegingen van de organisatie. Het huidige budget is niet toereikend meer en dient bijgesteld te worden.
Investering vervanging integraal beheersysteem openbare ruimte (BOR) | 0 | -32 | -32 | -32 | ||
Lasten | 0 | -32 | -32 | -32 |
Er dient een nieuwe aanbesteding gehouden te worden voor de vervanging van het huidige beheersysteem openbare ruimte voor de gemeenten Laarbeek én Gemert-Bakel. De geraamde kosten zijn op dit moment nog indicatief. Het feitelijk doorgaan van deze vervanging is mede afhankelijk van de vraag of Gemert-Bakel instemt met eenzelfde investering. Er wordt vooralsnog een investering gevraagd van € 150.000, waarvan de kapitaallasten drukken op het meerjarenperspectief. Met een budget voor de onderhoudsbijdrage was al rekening gehouden in het I&A-plan.
Personele ontwikkelingen: toekomstbestendige organisatie | -700 | -700 | -700 | -700 | ||
Lasten | -700 | -700 | -700 | -700 |
Het onderzoeksbureau heeft in opdracht van het management een formatie- en organisatieonderzoek uitgevoerd. Het rapport geeft bevindingen en aanbevelingen over versterking van de organisatie in het licht van bestendigheid richting de toekomst en goed werkgeverschap, voor een heroriëntatie van de organisatiestructuur en versterking van de bedrijfsvoering. Hiervoor wordt voorgesteld om structurele middelen als stelpost van € 700.000 beschikbaar te stellen. Voor een nadere toelichting wordt verwezen naar de paragraaf bedrijfsvoering en het rapport van het onderzoeksbureau zelf.
Uitbreiding af te nemen inkoopcapaciteit Bizob | -85 | -85 | -85 | -85 | ||
Lasten | -85 | -85 | -85 | -85 |
De Bizob-inkoopkosten zijn al enige jaren hoger dan het beschikbare budget. Daarnaast is budgetverhoging noodzakelijk omdat een deel van het inkoopbudget werd overgedragen naar de GR Peelgemeenten.
Uitvoeringsbudget informatiebeveiliging | -15 | -15 | -15 | -15 | ||
Lasten | -15 | -15 | -15 | -15 |
Om de acties uit het vastgestelde uitvoeringsplan informatieveiligheid te kunnen uitvoeren is budget nodig.
- Om de bewustwording van informatiebeveiliging en privacy binnen de organisatie te vergroten is het nodig om een phishingtest uit te voeren en een mystery guest in te schakelen.
- Audits: ENSIA wordt jaarlijks uitgevoerd. Ook voor de uitvoering van de WPG audits is budget nodig.
- Technische tools voor informatiebeveiliging.
Voorgesteld wordt om hier structureel een budget van € 25.000 voor beschikbaar te stellen. Gedeeltelijke dekking hiervoor van € 10.000 kan plaatsvinden vanuit het budget bedrijfsvoering.
Vervangingsinvesteringen buitendienst | 0 | 5 | 5 | 5 | ||
Lasten | 0 | 5 | 5 | 5 |
Ieder jaar opnieuw wordt beoordeeld wat aan vervangingsinvesteringen voor de buitendienst verricht moet worden. Voor 2023 worden 5 sneeuwploegen en 1 wegenschaaf vervangen. De totale investering bedraagt € 61.000. De totale kapitaallasten bedragen € 5.743. Deze worden gedekt door de beschikbare stelpost vervangingsinvesteringen en verloopt budgetneutraal in de (meerjaren)begroting 2023.
Gemeentefonds | 4.452 | 5.248 | 5.113 | 2.582 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Geraamd nadeel als gevolg van correctie septembercirculaire 2022 gemeentefonds | -240 | -240 | -240 | -240 | ||
Baten | -240 | -240 | -240 | -240 |
Begin oktober is een update van de septembercirculaire 2022 van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) verschenen. De verwerking van de correctie heeft betrekking op een door het ministerie onjuist toegepaste berekening met betrekking tot de opgenomen WOZ-stijging. Hierdoor ontstaat een geraamd berekend financieel nadelig risico van 8 uitkeringspunten oftewel € 240.000 structureel. Deze correctie zal plaatsvinden in de decembercirculaire 2022. Hierop vooruitlopend wordt nu alvast hiermee rekening gehouden.
Verwerking meicirculaire 2022 gemeentefonds | 3.888 | 4.880 | 5.541 | 2.319 | ||
Lasten | -627 | -627 | -627 | -627 | ||
Baten | 4.515 | 5.507 | 6.168 | 2.946 |
De verwerking van de meicirculaire 2022 gemeentefonds laat over de jaren 2023 t/m 2026, ná diverse opgenomen bijstellingen, over alle jaren een budgettair voordeel zien.
Daarbij is rekening is gehouden met bijstellingen op de volgende onderdelen:
- BOA's
Er wordt met ingang van 2022 extra structurele middelen ter grootte van € 33.000 beschikbaar gesteld voor extra capaciteit BOA's.
- Indexeringen
Om de huidige budgetten van lonen en prijzen in de begroting 2023 te kunnen indexeren worden hiervoor middelen afgezonderd om deze extra lasten te kunnen afdekken.
- Inburgering
Voor de bekostiging van de leerbaarheidstoets Inburgering worden m.i.v. 2023 extra structurele middelen beschikbaar gesteld ter grootte van € 5.000.
- Systeemleren
Voor de versterking van de dienstverlening gemeenten worden voor systeemleren m.i.v. 2023 extra structurele middelen beschikbaar gesteld ter grootte van € 6.000.
- Wsw-middelen
Hiervoor is over alle jaren heen een hoger budget beschikbaar gekomen waardoor meer middelen zullen moeten worden afgedragen aan Senzer.
De diverse budgetbijstellingen leiden tot mutaties in de programma's 1, 2, 5 en 6.
Verwerking septembercirculaire 2022 Gemeentefonds | 804 | 608 | -188 | 503 | ||
Baten | 804 | 608 | -188 | 503 |
De verwerking van de septembercirculaire 2022 gemeentefonds laat over de jaren 2023 t/m 2026, ná diverse opgenomen bijstellingen, over alle jaren een budgettair nadeel zien.
Daarbij is rekening gehouden met bijstellingen op de volgende onderdelen:
- € 55.000 in 2023 en € 43.000 in 2024 als budget voor asiel Inburgering
- € 17.000 in 2023 t/m 2026 als budget voor Wet kwaliteitsborging bouw (Wkb)
- Oplopende te realiseren taakstelling van € 100.000 in 2024 naar € 500.000 in 2025 en verder als besparing lasten Jeugdzorg (afgeleide van de Hervormingsagenda)
De diverse budgetbijstellingen leiden tot mutaties in de programma's 3, 5 en 6.
Dekkingsplan | 393 | 417 | 438 | 551 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Bijstelling ozb-opbrengst 2023 t/m 2025 o.b.v. 1,6% inflatie + 2026 eveneens 1,6% | 6 | 12 | 18 | 113 | ||
Baten | 6 | 12 | 18 | 113 |
Bij de vaststelling van de begroting 2022 is besloten om de ozb-opbrengst te laten stijgen voor de jaren 2023 t/m 2025 met alleen een inflatiecorrectie, destijds gerekend met jaarlijks 1,5%. Gelet op de opgenomen financiële kaderstelling in de Kadernota 2023 met een prijsstijging van 1,6% dient deze opbrengst in de basis nu over deze periode eveneens te worden bijgesteld. Deze wordt nu voor het jaar 2026 eveneens aangevuld met 1,6% stijging ozb-opbrengst.
Indexering ozb-opbrengst 2023 gelijktrekken aan 4,12% inflatiecorrectie 2023 conform Septembercirculaire 2022 gemeentefonds | 142 | 145 | 145 | 148 | ||
Baten | 142 | 145 | 145 | 148 |
Om de inflatiecorrectie gelijk op te laten lopen met de indexering van de inkomsten wordt nu voorgesteld om een percentage van 4,12% als inflatiecorrectie voor 2023 aan te houden voor de stijging van de opbrengst onroerende zaakbelastingen, Dit is dan in lijn met het inflatiecijfer (loon- en prijsindex) uit de Septembercirculaire 2022. Voor de jaren 2024 t/m 2026 blijft de toegepaste stijging van de ozb-opbrengst ongewijzigd gehandhaafd op 1,6%.
Vrijval risicobuffer herijking gemeentefonds | 200 | 200 | 200 | 200 | ||
Baten | 200 | 200 | 200 | 200 |
In de begroting 2022 was een structurele risicobuffer opgenomen voor de effecten van de herijking van het gemeentefonds, omdat de financiële consequenties nog onzeker waren. Deze herijking vindt plaats en alle financiële consequenties zijn in beeld, waardoor het niet langer noodzakelijk is om deze buffer te handhaven. Voorgesteld wordt om deze te laten vrijvallen.
Vrijval structureel budget 'incidenteel nieuw beleid' | 45 | 60 | 75 | 90 | ||
Lasten | 45 | 60 | 75 | 90 |
In het verleden is elk jaar een structureel bedrag van € 15.000 gereserveerd voor incidenteel nieuw beleid om nader af te wegen bij de kadernota en/of begroting. Dit oplopend structureel bedrag is de afgelopen jaren niet gebruikt. Voorgesteld wordt om dit beschikbaar budget structureel te laten vrijvallen als algemeen dekkingsmiddel.